Arbetsgivare och graviditet

Hej alla!
 
Jag tycker att det är så otroligt spännande med arbetsgivare och hur dem hanterar när någon är gravid. Speciellt manliga arbetsgivare. Jag har en vän vars chef säger att han förstår hela tiden men visar inga som helst tecken på att han verkligen gör det. Varför säger han att han förstår, det kan han ju ändå omöjligt göra? Den psykologin verkar lite konstig. Vem försöker han lura?
 
Hon berättade för mig att han i början sa att han fick anpassa sig efter henne och att hon hade "rätten" på sin sida. Men, det verkade endast vara ord. 8 veckor kvar tills hon skulle föda togs ingen som helst hänsyn utan hon fick mer uppgifter att slutföra än tidigare, för att "rädda" företaget en period under då hon skulle vara borta.
 
Jag tycker att det är väldigt naivt, egoistiskt och hänsynslös av hennes chef att inte underlätta för henne och enbart underlätta för honom. 
 
Jag förstår att sjukskrivningar är ganska vanliga vid graviditet. Någonstans måste man ju ta hand om sig själv och när man har en oförstående arbetsgivare måste man någonstans skydda sig själv med mer drastiska lösningar, som en sjukskrivning. Jag tror att många inte skulle behöva sjukskriva sig om förståelse hade funnits där man som gravid dessutom sluppit den stressen och pressen i att prestera lika bra som tidigare.
 
Jag känner delvis igen mig i detta. Jag vill inte ha för mycket anpassningar, men jag skulle gärna ha velat haft mer förståelse och en smart chef som förstår att "ge och ta" är verkligen något att tillämpa nu. Lite kortsiktigt tänkt att inte lyssna in sina anställda mer. Kanske får denna igen detta flera gånger om? Förmodligen! Även lättare att ringa till en anställd under mammaledigheten om man har skött det snyggt innan...
 
Vad är era storys om när ni väntade/väntar barn? Har ni förstående chefer som förstår att ge & ta verkligen är läge nu om någonsin? Eller krävs det att ni jobbar mer nu än någonsin?
 
 
 
 
Allmänt | 2017, arbetsgivare och graviditet, dålig chef, förstående chef, gravid | |
Upp